Nu har det äntligen bakats nåt nytt i det här huset :)
Nämligen chokladbanankolapaj med kola och banan!
Eftersom min och Toves äppelpaj blev en sån succé så bestämde jag mig för att föra en variant med choklad, banan och kola.
Vi skulle kunna kalla det för en lagerpålagerpaj, för att kategorisera dem.
Det går alltså ut på att ha en sockerkaksbotten (i detta fallet chokladsmak), sedan ett lager med nån form av kräm (kola), ett lager frukt (banan) och slutligen ett täcke av smuldeg (choklad och kokos).
Sånna hör pajer kommer jag förmodligen baka många fler gånger eftersom de blir så lyckade.
Anledningen?

Kakbottnen blir som en grund att stå på.
Krämen gör att det inte känns torrt vilket pajer oftast gör.
Frukten tillför en friskhet så det inte blir för sött.
Och smuldegen är sådär härligt knaprig.
En fulländad paj helt enkelt. ❤

Kakbotten:
Mjöl
Socker
Kakao
Lattemjölk
Vanlig mjölk
Ägg
Smält smör
Vaniljsocker

Kola:
Smör
Vispgrädde
Ljus sirap
Socker

Banan

Smuldeg:
Smör
Kakao
Kokos
Havregryn
Mjöl

Kakan gräddad först, sedan på med kola, banan och smuldeg och in i ugnen igen.
Glöm inte att bröa formen, det glömde jag och det kommer gå jättesvårt att få ut den snyggt nu, haha :)
Den här pajen blir VÄLDIGT söt så prova gärna att ha nån annan, lite syrligare frukt än banan i, eller gör en annan kräm ;)

Lycka till!
Kram Karin

Ps: kommentera gärna om ni tycker det här var ett bra och roligt sätt att baka och utvecklas på, isf kommer jag nog fortsätta skriva såhär ibland eftersom jag oftast har svårt att minnas vilka mängder jag tog i ( jag brukar hälla direkt ut förpackningen)



Leave a Reply.

    Bloggare

    Vi är Karin och Lisa.
    Vi är glada, galna, gillar att baka, och att skratta.
    Nu ska vi dela med oss av allt vi bakar, och vi hoppas att det blir en underbar läsning för er.
    Puss :)

    Arkiv

    April 2013
    March 2013

    Kategorier

    All
    Böcker